UCHWAŁA NR XXIX/151/2014
RADY POWIATU W SOCHACZEWIE
Z DNIA 28 MARCA 2014 ROKU
w sprawie uznania skargi za bezzasadną
Na
podstawie art. 12
pkt. 11 ustawy
z dnia 5
czerwca 1998 roku
o samorządzie powiatowym
(Dz.U. z 2013 r.
poz 595 z
późn. zm.) w związku
z art. 229
pkt. 4 ustawy
z dnia 14
czerwca 1960 roku Kodeks
postępowania
administracyjnego
(Dz.U. z
2013 r. poz. 267) Rada Powiatu
w Sochaczewie uchwala,
co następuje:
§ 1
Po rozpatrzeniu skargi Ino Recykling Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (reprezentowanej przez pełnomocnika) z dnia 26 listopada 2013 roku na działalność Starosty Sochaczewskiego polegającą na udostępnieniu części akt postępowania administracyjnego lokalnej prasie - uznaję się tę skargę za bezzasadną.
§ 2
Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Powiatu w Sochaczewie do poinformowania Skarżącej o sposobie załatwienia skargi, o której mowa w § 1.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
W dniu
29 listopada 2013 roku
do Rady Powiatu
Sochaczewskiego wpłynęła skarga
Ino Recykling Spółki
z ograniczoną odpowiedzialnością (reprezentowanej przez
pełnomocnika), sygnowana data
26 listopada 2013
roku, na działalność
Starosty Sochaczewskiego polegającą
na nienależytym wykonywaniu
przez niego zadań
i naruszeniu praworządności i
interesów skarżącej Spółki
poprzez udostępnienie osobom
do tego nieuprawnionym akt
postępowania administracyjnego w
indywidualnej sprawie z zakresu administracji
publicznej, prowadzonego na
wniosek Spółki
(w sprawie wydania
zezwolenia na transport
i zbieranie odpadów).
W skardze tej
podniesiono, iż akta
postępowania
administracyjnego, stosownie do
art. 73 Kodeksu
postępowania administracyjnego, mogą
być udostępniane wyłącznie
stronie postępowania administracyjnego lub
uczestnikowi tego postępowania.
Tymczasem
w konkretnym przypadku,
akta te (wskazane
w skardze dokumenty)
zostały udostępnione osobom
niebędącym stroną tego
postepowania w rozumieniu
art. 28 Kpa
- co naruszyło
interesy Spółki i
spowodowało ich wykorzystanie
w innym postępowaniu
jako dowody mające
świadczyć przeciwko tej
Spółce.
Zgodnie z art. 229 pkt. 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2013 r. poz. 267) jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności starosty - jest rada powiatu.
Rada Powiatu
w Sochaczewie po
zapoznaniu się z
dokumentami
i okolicznościami przedmiotowej sprawy
- uznała tą
skargę za bezzasadną.
W dniu
11 grudnia 2012
roku wpłynął do
Starosty Sochaczewskiego wniosek
Redakcji Tygodnika Express
Sochaczewski o udostepnienie
tej redakcji dokumentacji dotyczącej
wydania pozwolenia Firmie
Ino Recykling Spółka z
ograniczoną
odpowiedzialnością
zezwolenia na składowanie
i przerób odpadów na
nieruchomości
w miejscowości Kożuszki
Parcele. Stosownie do
treści przepisu art. 3a ustawy
z dnia
26 stycznia 1984
roku Prawo prasowe (Dz.U.
Nr 5 poz.
24 z późn. zm.)
w zakresie prawa
dostępu prasy do
informacji publicznej stosuje
się przepisy ustawy
z dnia
6 września 2001
roku o dostępie
do informacji publicznej.
W piśmiennictwie
i orzecznictwie sądów
administracyjnych poświęconym zagadnieniom
udostępniania informacji publicznej
wyrażono pogląd, iż
osoba nie będąca
stroną postepowania administracyjnego nie
może mieć dostępu
do dokumentów tego
postępowania
na zasadzie art.
73 § 1 Kpa.
Bowiem zgodnie z
tym przepisem tylko
strona postępowania ma
prawo wglądu w
akta sprawy. Tym
samym inne podmioty,
którym nie przysługuje
status strony postępowania
administracyjnego nie mają
prawa dostępu do
tych akt na
podstawie tego przepisu
Kodeksu postępowania administracyjnego. Podmioty
te mogą natomiast,
na zasadzie art.
1 ust. 1
i ust. 2
ustawy z dnia
6 września 2001
roku o dostępie do
informacji publicznej (Dz.U.
z 2001 r. Nr
112, poz. 1198), mieć prawo dostępu
do dokumentów akt
sprawy, mających walor informacji publicznej
w rozumieniu przepisów
tej ustawy (vide
np.: wyrok WSA
w Warszawie sygn. akt
II SAB/Wa 80/10 z dnia 8
lipca 2010 roku, postanowienie
NSA sygn. akt II OSK
1523/06 z dnia
16 listopada 2007 roku). W
odpowiedzi na wniosek
Redakcji Tygodnika Express
Sochaczewski Starosta Sochaczewski
pismem z dnia
14 grudnia 2012
roku znak: RŚB.03.69.2012 przekazał
tej redakcji część
dokumentów postępowania administracyjnego, prowadzonego
przed tym organem
w sprawie wydania
zezwolenia na transport
i zbieranie odpadów obejmujących:
1) wniosek skarżącej Spółki o wydanie tego zezwolenia,
2) pismo Wójta Gminy Sochaczew znak: OŚ.6234.2.2012 z dnia 3 lutego 2012 roku,
3) odwołanie skarżącej Spółki od decyzji Starosty Sochaczewskiego z dnia 13 lutego 2012 r,
4) pismo Starosty Sochaczewskiego znak: AB.7352-5/11 z dnia 2 lutego 2012 roku,
5) pismo Wójta Gminy Sochaczew znak: PP.6724.5.2012 z dnia 19 lipca 2012 roku,
6) protokół wizji lokalnej z dnia 21 sierpnia 2012 roku,
7) decyzję Starosty Sochaczewskiego znak: RŚB.6333.24.2011 z dnia 24 sierpnia 2012 roku.
W myśl
art. 1 ust.
1 ustawy o
dostępie do informacji
publicznej każda informacja
w sprawach publicznych
stanowi informacje publiczną
w rozumieniu tej
ustawy i podlega
udostepnieniu i ponownemu
wykorzystaniu na zasadach
i w trybie
określonym tą ustawą.
Informacją publiczną będzie
zatem każda wiadomość
wytworzona i odnosząca
się do władz
publicznych, a także
wytworzona i odnosząca
się do innych
podmiotów wykonujących funkcje
publiczne w zakresie
wykonywania przez nie
zadań władzy publicznej
i gospodarowania mieniem
komunalnym lub Skarbu
Państwa. Informacje publiczną
stanowi zatem treść
dokumentów wytworzonych przez
organy władzy publicznej
i podmioty nie
będące organami administracji
publicznej, treść wystąpień,
opinii i ocen
przez nie dokonywanych, niezależnie
do jakiego podmiotu są
one kierowane i
jakiej sprawy dotyczą.
Informację publiczną stanowi
treść wszelkiego rodzaju
dokumentów odnoszących się
do organów władzy
publicznej lub podmiotu
nie będącego organem
administracji publicznej -
związanych z nimi,
bądź
w jakikolwiek sposób
ich dotyczących. Są
nimi zarówno treść
dokumentów bezpośrednio przez
nie wytworzonych, jak i te,
których używają przy
realizacji przewidzianych prawem
zadań, nawet jeżeli
nie pochodzą wprost
od nich (vide:
choćby wyrok WSA
w Gdańsku sygn.
akt II SAB/Gd 194/13
z dnia 4
grudnia 2013 roku,
wyrok WSA w
Poznaniu sygn. akt
IV SA/Po 652/07
z dnia 19 grudnia
2007 roku).
Zagadnienie, czy
dokumenty wchodzące w
skład akt postępowania
administracyjnego stanowią informację
publiczną w rozumieniu
ustawy o dostępie
do informacji publicznej
zarówno w piśmiennictwie,
jak i orzecznictwie
sądowym cechuje się
rozbieżnością
interpretacyjną. W wielu
wyrokach sądów administracyjnych przyjęto
pogląd, że akta
sprawy administracyjnej -
jako odnoszące się
do działania podmiotów
publicznych stanowią również
informacje publiczną i
zgodnie z art.
6 ust. 1
pkt. 4 ustawy
o dostępie do
informacji publicznej podlegają
udostepnieniu. Kwestia ich
udostępnienia czy też
zakazu udostepnienia będzie
uzależniona jedynie od
faktu,
czy ich
udostepnienie podlega wyłączenia,
ze względu na
to, że objęte
są tajemnicą np. prawem
prywatności, tajemnicą inna
niż państwowa, służbowa
lub statystyczna - (vide:
wyrok WSA w
Warszawie sygn. akt
SAB/Wa 195/08 z dnia
25 marca 2009
roku, wyrok WSA
w Krakowie sygn. akt
II SA/Kr 942/07 z
dnia 18 lutego
2008 roku, wyrok
NSA w Warszawie
sygn. akt II OSK 812/05 z
dnia 11 maja
2006 roku, wyrok
WSA w Poznaniu sygn. akt
IV SA/Po 1541/04 z dnia
5 kwietnia 2005
roku, wyrok WSA w
Rzeszowie sygn. akt II SAB/Rz 26/04
z dnia 4
sierpnia 2004 roku).
Tym
samym również decyzje
administracyjne i inne
rozstrzygnięcia (gdy zostały
wydane) zawarte w
aktach administracyjnych stanowią
informacje publiczne które
podlegają udostępnieniu. Posiadaja
one bowiem walor
informacji publicznej -
dotyczą sfery faktów,
zostały wytworzone przez
organ, dotyczą zakresu
jego działalności, zawierają
informacje o sposobie
załatwienia sprawy administracyjnej. Decyzje
te stanowią więc,
zgodnie z art.
1 ust. 1
ustawy o dostępie
do informacji publicznej,
informacje o sprawach publicznych,
a będąc informacja
o sposobie ich
załatwienia (rozstrzygnięcia sprawy)
podlegają udostepnieniu w
trybie i na
zasadach określonych w tej
ustawie (wyrok WSA
w Gdańsku sygn. akt
II SA SAB/Gd 194/13
z dnia
4 grudnia 2013
roku, wyrok WSA
w Warszawie sygn. akt
II SAB/Wa 122/11
z dnia
27 lipca 2011
roku, wyrok NSA
sygn. akt II OSK 812/05
z dnia 11
maja 2006 roku,
wyrok WSA w
Łodzi sygn. akt II SA/Łd
12/04 z dnia
7 kwietnia 2004
roku, wyrok WSA
w Gliwicach sygn. akt IV SA/Gl 664/04
z dnia 15
listopada 2004 roku,
wyrok WSA w
Olsztynie sygn. akt II SAB/Ol 667/11 z
dnia 24 stycznia
2012 roku).
W konkretnym
przypadku wniosek o
udzielenie informacji publicznej
dotyczył postepowania w
sprawie wydania zezwolenia
na transport i
składowanie odpadów,
a więc
sprawy publicznej, cieszącej
się dużym zainteresowaniem społeczności
lokalnej zamieszkującej w okolicach
miejsca, w którym
miało być umiejscowione
to składowisko i wywołującej
jej zaniepokojenie. Tym
samym w ocenie
Rady Powiatu w
Sochaczewie rozstrzygnięcia Starosty
Sochaczewskiego podjęte w
tej sprawie, pisma
Wójta Gminy Sochaczew
w niej wystosowane, bądź
protokół z wizji
lokalnej - stanowiące
część akt postępowania
administracyjnego - stanowiły
informację publiczna w rozumieniu
przepisów ustawy o
dostępie do informacji
publicznych. Trudno jest
także uznać, aby
dokumenty te podlegały
ochronie przed udostępnieniem, ze
względu na zawarte
w niej jakiekolwiek
tajemnice. Wobec powyższego,
jako informacja publiczna,
mogły one podlegać
udostępnieniu prasie na
zasadach i w
trybie określonym tą
ustawą. W świetle
przytoczonego orzecznictwa sądów administracyjnych można
rozważać, czy wniosek
skarżącej Spółki o
wydanie zezwolenia i
jego odwołanie od
wydanej w sprawie
decyzji administracyjnej stanowiły
informację publiczną, podlegająca
udostępnieniu na podstawie
przepisów o udostępnieniu
informacji publicznej. Jednakże
i w tym
przypadku trudno jest
uznać, aby ich
udostępnienie naruszało jakąkolwiek tajemnicę Spółki (Przedsiębiorstwa). Mając
na względzie wagę
postępowania
administracyjnego w zakresie
zezwolenia na transport
i składowanie odpadów
dla społeczności lokalnej
- decyzja Starosty
Sochaczewskiego o ich
udostępnieniu - zdaniem
Rady Powiatu w
Sochaczewie - znajdowało
uzasadnienie
w przepisach ustawy
i przytoczonych powyżej
rozstrzygnięciach sądów administracyjnych.
Zakres udzielonej, w sprawie objętej skargą, informacji publicznej określony jest w piśmie Starosty Sochaczewskiego znak: RŚB.03.69.2012 z dnia 14 grudnia 2012 roku. Tym samym pozostałe dokumenty, o których mowa w skardze Spółki Ino Recykling sp. z o.o. nie zostały udostępnione przez Starostę Sochaczewskiego Redakcji Tygodnika Express Sochaczewski na jej wniosek - co spowodowało, iż sprawa ich udostępnienia prasie została pominięta przez Radę Powiatu w Sochaczewie przy rozpatrywaniu przedmiotowej skargi.
Mając na względzie powyższe skargę Ino Recykling Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością uznano za bezzasadną.
Pouczenie:
Zgodnie z art. 239 § 1 Kpa - w przypadku, gdy skarga w wyniku jej rozpatrzenia została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednia adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego.
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Szymańska Anna
- Data udostępnienia w BIP: 2014-04-08 10:21:28
- Informacja zaktualizowana przez: Szymańska Anna
- Data ostatniej aktualizacji: 2014-04-08 10:21:28
- Liczba odsłon: 786
- Historia dokumentu: